ŠKODA FABIA Rally2 evo září na tratích rychlostních zkoušek po celém světě. Nejnovější vůz z dílen továrního týmu ŠKODA Motorsport uspěl v náročných podmínkách na nejrůznějších površích, které soutěže po celém světě nabízejí.
Do ostrého soutěžního nasazení v roce 2019 vyrazila modernizovaná ŠKODA FABIA Rally2 evo. Předcházely tomu tisíce testovacích kilometrů na šotolině, asfaltu, sněhu i ledu. Cílem bylo vyvinout vůz, který dokáže schopnosti svého respektovaného předchůdce posunout ještě dál. Ten během čtyř let vybojoval hned tři tituly v mistrovství světa, stovky vítězství v soutěžích na všech kontinentech a stal se světově nejúspěšnějším rallyovým vozem ve své třídě.
Mezi jezdci mimořádně oblíbený vůz nyní pohání přepracovaný motor o objemu 1,6 litru s vyšším výkonem, účinnějším chlazením i mazáním a rychlejší elektronikou. Tomu byla přizpůsobena také převodovka, u níž byla současně prodloužena životnost. Celá karoserie byla zesílena a podvozek dostal delší dráhy odpružení pro více přilnavosti v extrémních podmínkách. Řízení má přímější převod a uvnitř posádky ocení také nový displej.
LAURETA AUTO ŠKODA TEAM se už od svého vzniku, tedy počínaje sezónou 2020, spoléhá na vůz poslední možné specifikace a to zejména díky společnosti Entry Engineering, jež je majitelem vozu.
TECHNICKÉ PARAMETRY
Vůz | |
Výchozí model | ŠKODA FABIA III |
Délka | 3 994 mm |
Max. šířka | 1 820 mm |
Min. hmotnost | 1 230 kg |
Karoserie | Úprava pro pohon 4×4 |
Vyztužení bezpečnostní klecí |
MOTOR
Motor | |
Přeplňovaný čtyřválec | 1 620 cm3 |
Přímé vstřikování | |
Max. výkon | 212 kW |
Max. točivý moment | 425 Nm |
Vývoj motoru ŠKODA FABIA Rally2 evo
Začátek vývoje pohonné jednotky pro závodní speciál ŠKODA FABIA Rally2 evo se odvíjí od chvíle, kdy se tým ŠKODA Motorsport rozhodl vstoupit do kategorie rallye označovanou dříve jako R5. Tehdejší pravidla totiž neumožňovala použít jiný, než sériově vyráběný přeplňovaný motor o objemu 1,6 l, který však stále není součástí portfolia pohonných jednotek koncernu Volkswagen. Na řadu nejprve přišla snaha o změnu těchto pravidel.
To se naštěstí povedlo a nová pravidla umožnila změnit zdvihový objem motoru. Následně odborníci motorové skupiny týmu ŠKODA Motorsport porovnali výhody a nevýhody různých motorů vyráběných v koncernu VW s ohledem na použitelnost v kategorii Rally2. Jako nejvhodnější se jevil motor EA 888 s objemem 1,8 l a výkonem 132 kW vyráběný v čínské Šanghaji.
V ten okamžik mohly začít práce na definici základních termodynamických veličin (zdvih, vrtání, velikost a tvar sacích a výfukových kanálů, časování…). Postaveny byly první prototypy, na nichž se prováděla řada optimalizací pro zajištění maximálního výkonu, spolehlivosti a požadované ceny pro použití v podmínkách rally továrního i zákaznických týmů. Homologace motoru pro předchůdkyni dnešní specifikace byla provedena k 1. dubnu 2015 společně s homologací celého vozu.
Od sériového motoru k závodnímu
Sériový motor, od něhož je odvozen závodní motor ve voze ŠKODA FABIA Rally2 Evo, nabíhal do vozů Volkswagen Lamando a ŠKODA Superb určených pro čínský trh.
Motor v závodním speciálu liší v těchto partiích:
- z důvodu redukce zdvihového objemu z 1,8 l na 1,6 l je kompletně nový a pro závodní podmínky vyvinutý klikový mechanismus,
- s ohledem na zajištění ideálních podmínek pro výměnu a náplně válce je kompletně přepracován ventilový rozvod a systém výměny náplně válce,
- upravena byla i palivová soustava (vysokotlaké čerpadlo a vstřikovací trysky),
- pro zajištění potřebné dodávky množství vzduchu je závodní motor vybaven upraveným turbodmychadlem z vozu Audi S3,
- vzhledem k nové poloze motoru ve voze byl kompletně přepracován a optimalizován olejový systém a systém odvětrání motoru.
Takovýto motor je nutné spolehlivě řídit v závodním provozu, a proto byl speciálně vyvinut řídící systém motoru zajišťující kromě výkonových parametrů také spolehlivostní funkce při výpadku některých elektrických komponent.
Vše má svá omezení a pravidla
Motor musí pochopitelně odpovídat všem předpisům FIA, platným pro kategorii Rally2 a dále pak speciálním pravidlům daným národními asociacemi v jednotlivých státech, ve kterých je závodní speciál ŠKODA FABIA Rally2 evo provozován. Technicky je na motoru omezen výkon pravidly FIA, předepsaným maximálním provozním tlakem v sacím tlaku na 1,5 baru resp., restriktorem o průměru 32 mm. Na značný počet dílů použitých v motorech je předpisem zaveden cenový limit resp. požadavek, že díly musejí pocházet ze sériového vozu.
I se speciálem na garančku!
Na motoru jsou plánované revize každých 3 000 km závodního provozu.
HNACÍ ÚSTROJÍ
Hnací ústrojí | |
4×4 | |
5stupňová převodovka | |
Manuální sekvenční řazení | |
Mechanické diferenciály (přední a zadní) |
Všechna kola v zápřahu
Závodní speciál ŠKODA FABIA Rally2 Evo má pohon na všechna kola. Pohon 4×4 je řešen pomocí 2 nápravových diferenciálů. Přední je umístěn ve stejném obalu s převodovkou. Se zadní rozvodovkou je pak převodovka spojena kardanovou hřídelí. Vozidlo nemá mezinápravový diferenciál. Ke správné funkci ruční brzdy je ale zapotřebí rozpojovací spojka, která při zatáhnutí ruční brzdy rozpojí přední a zadní nápravu. Diferenciály jsou mechanické, samosvorné. Do jejich činnosti nezasahuje žádná elektronika.
5 rychlostí do 200
Převodovka ve voze ŠKODA FABIA Rally2 evo je 5stupňová, sekvenční, s manuálním řazením. Maximální rychlost je odvozena od volby převodových stupňů a lze říci, že maximální rychlost je kolem 200 km/h. Závodní jezdec dokáže přeřadit řádově v desítkách milisekund.
PODVOZEK
Obě nápravy mají zavěšení typu Mc Pherson navržené na extrémní zátěžové stavy, které v civilním provozu nemohou nastat. Na každé kolo je při skocích vyvinuta síla velikosti mnohonásobku hmotnosti auta.
Odpružení | |
Přední a zadní náprava | McPherson |
Brzdové koutouče na asfalt | Ø 355 mm / šířka 32 mm |
Brzdové koutouče na šotolinu | Ø 300 mm / šířka 32 mm |
I když je na rallye důležité být nejrychlejší, v určitých momentech je třeba přibrzdit. I brzdění má svá specifika a proto mají brzdové kotouče různé průměry pro různé povrchy.
Asfalt: vpředu 355 mm + vzadu 300 mm
Šotolina: Vpředu i vzadu 300 mm
Rozdíl plyne ze schopnosti pneumatiky na daném povrchu přenášet síly mezi vozidlem a povrchem vozovky. Protože na asfaltu je tato schopnost větší lze proto pro asfaltové povrchy používat i větší brzdové kotouče. Z pohledu předpisu je použití větších kotoučů pro asfalt umožněno i předepsaným 18“ diskem zatímco na šotolině je předepsán menší 15“ disk.
Různé povrchy neznamenají ale změnu jen v použití brzdových kotoučů. S ohledem na větší nerovnosti na šotolině je světlá výška vozu pro tento povrch o několik desítek mm větší.
Také jsou díly, které se používají pouze na daný typ povrchu (např.: kola, tlumiče, pružiny, brzdy), a zohledňují specifika povrchu (tuhost pružin, charakteristika tlumičů, tuhost stabilizátorů atd.)
RYZÍ ZÁVODNÍK BEZ ELEKTRONICKÝCH ASISTENTŮ
Závodní speciál ŠKODA FABIA Rally2 evo neobsahuje žádnou pomocnou elektroniku pro řízení vozu. Z hlediska senzoriky obsahuje závodní vozidlo jen snímače nutné pro řízení motoru. Dále jsou na vozidle snímače jako tlak brzd, poloha volantu, hladina paliva – ty nesouvisí s řízením motoru a jejich význam ve vozidle je infromativní. Jak název motorových snímačů napovídá – jejich signál slouží řídící jednotce motoru k správnému řízení motoru během jeho provozu za všech jízdních režimů v různých atmosférických podmínkách.
NA CO ŠKODA FABIA Rally2 evo JEZDÍ
Závodní speciál ŠKODA FABIA Rally2 evo jezdí na speciální závodní paliva vyvinutá přímo pro rally vozy za podmínek splnění předpisů FIA pro paliva. Některé závody mají paliva explicitně předepsaná a na některých povinnost použití předepis nemají. My používáme palivo MOL RACING FUEL Hi5.
Palivový systém | |
Speciální palivová nádrž | Objem 82,5 l |
Spotřeba | 0,6 l / km rychlostní zkoušky |
Pro uchování paliva má vůz speciální nádrž dle předpisů FIA. Vyrobena je z kevlarové tkaniny a gumy odolné proti proražení. Vak nádrže je uvnitř vyplněn speciální pěnou bránící přelévání benzínu. Ze spodní části je pak nádrž chráněna krytem ze skelných, kevlarových vláken a absorpční vrstvou. Kryt má dle předpisů FIA minimální tloušťku 10 mm.
Nádrž závodního vozu FABIA Rally2 evo se plní dvojicí rychlospojek umístěných přímo na horní části nádrže.
RÁFKY A PNEUMATIKY
V REXTEAMU používáme dva typy disků kol: jeden ze slitiny hliníku a druhý ze slitiny hořčíku. Pneumatiky nám dodává výhradně francouzská firma Michelin.
Ráfky a pneumatiky | |
Asfalt | 8‘x18‘ – min. hmotnost 8.9 kg |
Šotolina | 7‘x15‘ – min. hmotnost 8.6 kg |
Pneumatiky | Michelin |
Pro závody na asfaltu jsou v současné době povoleny 3 druhy směsí, které se liší svoji tvrdostí a vhodností pro různé typy asfaltů případně atmosférických podmínek (včetně deště). Pro soutěže na šotolině lze použit 2 druhy směsí (měkká, tvrdá). Extrémní podmínky rallye dávají pneumatikám pořádně zabrat, nicméně množství pneumatik, které můžete na rallye použít není neomezené a stanovuje jej pořadatel rallye podle délky soutěže – obvykle kolem 18 ks pro celou soutěž Mistrovství Evropy a 28 pro světový šampionát, kde soutěže bývají delší.
zdroj: www.skoda-motorsport.com