Filip Mareš s Radovanem Buchou vstoupili do nové sezony v hektickém tempu. Polep na jejich nové týmové zbrani ještě ani nestačil pořádně zaschnout a už vyráželi do boje o první body do mistrovství Evropy (ERC), které mělo v krátkém sledu za sebou na programu dvě soutěže. V duchu hesla „každý ostrý kilometr má cenu zlata“ navíc středočeši nechyběli ani na startu klatovské Rally Šumava, zařazené do domácího seriálu. Sečteno a podtrženo, během pouhých tří týdnů absolvovali za volantem nové Toyoty GR Yaris Rally2 více než čtyři stovky soutěžních kilometrů. A s jakými výsledky?
Reprezentanti stáje ACCR Toyota Dolák dokázali na obou "evropských" soutěžích bodovat a vstoupili tak do sezony o poznání lépe než loni. Cesta k bodovaným umístěním však nebyla přímočará. Yaris s výrobním číslem 19 převzali týmoví mechanici teprve poslední týden v březnu a spolu s posádkou měli minimum času, aby se seznámili s ovládáním vozu a všemi technickými finesami. "Bodů na našich seznamech se nenacházelo zrovna málo, všichni makali na svém limitu a za to chci celému týmu ještě jednou poděkovat. Krátce po tiskové konferenci v plzeňských prostorách Toyota Dolák jsme zamířili do Německa na první šotolinový test, kde jsme strávili většinu času najížděním potřebných kilometrů a zkoušením různých variant nastavení. Už od prvních metrů jsem se v Yarisu cítil velmi dobře a moje obavy z adaptace na novou techniku se rychle rozplynuly. Dobrý pocit jsme měli i z nových pneumatik Hankook. Do Maďarska na první soutěž ERC jsme tedy odjížděli v dobré náladě," popsal předstartovní pocity Filip Mareš.
Kontinentální seriál je však i letos tak „našláplý“, že kvalitní příprava a dobrá nálada v kokpitu nemusejí stačit. V konkurenci národních šampionů a pilotů, protřelých světovými tratěmi, lze uspět jen tehdy, když všechno funguje perfektně. I na Rally Hungary proto rozhodovaly naprosté nuance. „Už kvalifikace ukázala, že se pojede opět v desetinách a o každou pozici se bude bojovat. Mně se v kvalifikaci bohužel příliš nedařilo a na trati jsme v sobotu vyráželi mezi prvními, takže jsme jen s velkými obtížemi v nevyjeté stopě hledali grip. To byl nakonec také faktor, se kterým jsme se trápili nejvíce. Především na výjezdech z odboček nebo pomalých zatáček nám chyběla trakce a víme, že právě tam jsme ztráceli nejvíce času,“ objasnil rozporuplný začátek Filip, kterému po první etapě patřila čtrnáctá pozice. Neděle však přinesla slušný progres. Odstup Filipa s Radkem od absolutní špičky se vytrvale zmenšoval k hranici jedné sekundy na kilometr a vše vyvrcholilo šestým nejrychlejším časem na závěrečné PowerStage. Posádka stáje ACCR Toyota Dolák si tím sice nezajistila extra body, jednoznačně však prokázala svou bojovnost, když do cíle dorazila s „kulhavou kobylkou“. „Nebojím se říct, že PowerStage byla jednou z mých nejlepších erzet na šotolině a i přes smůlu v podobě poškozeného zavěšení v jejím závěru jsme dosaženým časem nakoukli mezi špičku. V cíli soutěže jsme byli absolutně desátí, což jsem ale vnímal spíše jako utrpěné nežli vybojované umístění. Pro naše fanoušky a partnery jsme si přáli víc,“ přiznal s obvyklou dávkou sebekritiky pilot.
Po pondělním návratu z Maďarska nezbývalo na dlouhé rozbory a analýzy mnoho času. Už v úterý večer totiž musel být Yaris připraven na první asfaltové kilometry před Rally Šumava. Pomyslnou rozcvičku obstaral pro Filipa s Radkem test v Bělé pod Bezdězem, o jeho zužitkování však nakonec nemohla být řeč. Na Šumavu se jednak koncem týdne vrátila zima a nálepka „asfaltová soutěž“ nebyla v jejím případě příliš výstižná. Tragická událost na trati úvodní rychlostní zkoušky navíc znamenala zastavení a následné ukončení závodu. Optikou statistiky už můžeme jen dodat, že po třetím testu patřila Filipu Marešovi s Radkem Buchou šestá pozice v celkovém pořadí.
Závěrečný chod úvodního trojboje obstarala Rally Islas Canarias, která figurovala v kalendáři jako druhá soutěž kontinentálního seriálu. Dvoutýdenní termínový odstup od Šumavy působil komfortně, logistická náročnost španělské soutěže však nebyla zanedbatelná. Už dva dny po návratu z Klatov vyrážela první část týmu na trajekt směřující z Huelvy na ostrov Gran Canaria, přičemž za volantem týmového trucku už tradičně přiložil ruku k dílu i spolujezdec Radek Bucha. Závodilo se na asfaltu, což mělo roduvěrným středoevropanům vlít novou krev do žil. Filip s Radkem však po loňských zkušenostech dobře věděli, že na specifických španělských tratích visí mistrovské body zatraceně vysoko. Hned v průběhu první etapy se to potvrdilo a na měnících se površích, navíc v konkurenci lokálních matadorů, mělo hodnotu i umístění ve druhé desítce. „Bohužel jsem od začátku závodu výrazně ztrácel. Pocitově to nebylo špatné, ale trápili jsme se trochu s nedotáčivostí vozu a nedokázal jsem nalézt správný rytmus ani tempo. V servisu jsme změnili nastavení a druhá sekce byla znatelně lepší. V tomto trendu jsme navázali i ve druhé etapě a ztrátu na nejrychlejší jsme dokázali postupně zredukovat k půl vteřině na jeden kilometr rychlostní zkoušky. Celkový dojem ze závodu by byl určitě lepší, kdyby se nám takovou ztrátu dařilo držet po celý závod. Na druhou stranu, šlo objektivně o první pořádnou zkušenost s Yarisem a s novými pneumatikami na asfaltu. To, co si z kanárského závodu chceme odnést, je především progres, který se nám během dvou etap podařilo udělat,“ zhodnotil kanárskou misi Filip, který si díky patnáctému místu v cíli připsal do tabulky ERC alespoň jeden cenný bod.
Ve svižném rytmu bude sezona stáje ACCR Toyota Dolák pokračovat i nadále. Filip s Radkem o nadcházejícím víkendu odstartují na populární Rallye Český Krumlov, kde jednak změří síly s domácí elitou a také si vynahradí neodjeté kilometry ze Šumavy. Během prvních tří soutěží za volantem Yarisu si už vyzkoušeli snad všechny myslitelné typy povrchů a počasí. Jihočeská soutěž však už mockrát ukázala, že dokáže překvapovat snad v každém ročním období...