Rozhodne Barumka. Tak zněla během letních měsíců univerzální odpověď Filipa Mareše na opakující se otázku, jak hodnotí letošní sezonu. Zlínská Barum Czech Rally Zlín totiž měla v plné nahotě ukázat, kam se oba členové posádky, i celý tým, během učednických startů s novou Toyotou GR Yaris Rally2 posunuli. Na jejich prověření byla připravena nejen tradičně náročná trať, ale především jedinečná konkurence, o kterou se postaralo spojení evropského a českého seriálu. Výsledek Filipa Mareše s Radovanem Buchou nakonec do velké míry charakterizuje celou dosavadní sezonu. Řada špičkových časů, velmi slušný výsledek, ale také několik podnětů, co udělat příště lépe.
Zlínský vrchol sezony letos na svoje účastníky dýchl maratónským dojmem. Přeci jen, strávit v dějišti závodu šest dní a začít už v úterý oficiálním testem, to se v současné české rally téměř nevidí. Pro Filipa s Radkem vše začalo čtvrtým časem na páteční kvalifikační „erzetě“, což znamenalo stejnou startovní pozici i pro sobotní část závodu. O úspěšné zakončení úvodního závodního dne se pak postarala večerní speciálka v ulicích Zlína, kterou proletěl yaris stáje ACCR Toyota Dolák na šestém místě. „Sice jsme na nejužší špičku ztratili přes tři sekundy, ale podařilo se nám překonat náš dosavadní nejlepší čas na této „erzetě“,“ pochvaloval si nejrychlejší reprezentant značky Toyota ve startovním poli.
To nejdůležitější však mělo přijít až v průběhu obou víkendových dnů. Filip Mareš s Radovanem Buchou jeli vyrovnaně a strávili celý závod mezi pátým a sedmým místem. Vzhledem k tempu místních borců se však na tyto časy nadřeli mnohem více než by se na první pohled zdálo. „Místní nasadili hned od sobotního rána vysoké tempo, kterému nebylo snadné stačit. Já jsem se navíc rozhodl pro risk v podobě obutí slicků do kříže a dvou mokrých rezerv. Věřil jsem, že déšť přijde už v průběhu první sekce a na volbě pneumatik vyděláme. Sice nakonec zapršelo, ale jen na přejezdu k prvnímu průjezdu Bunče a mokré pneumatiky tak zůstaly pro tuto chvíli nevyužité,“ komentoval dění na trati průběžně šestý pilot výsledkové listiny. Filipovo přání se splnilo až v sobotu odpoledne, ovšem v trochu extrémní podobě. Přívalový déšť dal týmové rosničce za pravdu a vytrestal celou řadu posádek, které věřily v sucho. Zároveň se však postaral o zkrácení sobotní etapy o závěrečný úsek. „Déšť nás zastihl na úseku, který je ve spojení s mokrou vozovkou asi nejvíce obávaný, v Rajnochovickém údolí. Musím říct, že ani v kombinaci dvou mokrých pneumatik a dvou slicků, jsem se nedokázal přimět k žádnému velkému nasazení. Neustálý aquaplaning likvidoval všechny moje pokusy o přidání plynu a nechtěl jsem v přemíře snahy zahodit auto do lesa. Klobouk dolů před všemi, kteří nás na této RZ předčili. Po sobotě jsme ale i přes smíšené pocity drželi solidní pátou příčku průběžného pořadí a do neděle bylo určitě o co bojovat,“ pokračuje čerstvě 33letý pilot.
Neděle se nakonec pro Filipa, Radka i jejich yaris ukázala být trefou do černého. Vyšla jim volba pneumatik, chytli dobré tempo a na jejich pohodě se projevil i návrat k osvědčenému nastavení zadních tlumičů. „Jednu věc týkající se zadních tlumičů jsme neměli možnost před závodem odzkoušet, protože ji technik z Toyoty přivezl až na samotný závod. V sobotu se nám ale tyto změny neosvědčily a pro nedělní etapu jsme se vrátili k odzkoušenému „set-upu“,“ vysvětlil Filip. Dva nejrychlejší časy na obávaném Semetíně a Pinduli, tři další výsledky v „top 5“ představovaly výmluvné potvrzení správnosti tohoto rozhodnutí. I přes znamenitý finiš a druhou příčku v samostatném hodnocení nedělní etapy, však ke stupňům vítězů pořád kousek chyběl. Prakticky do puntíku se zopakoval scénář z minulého ročníku, kdy Filip s Radkem zůstali doslova o fous za místním Adamem Březíkem a dojeli pátí. „Z našeho pohledu jsme spokojení tak napůl. Chtěli jsme určitě bojovat o bednu, ale při současné konkurenci mnoha velmi rychlých zlínských posádek, byl každý dobrý dílčí čas úspěchem. Někdy se nám úplně nevyplatil risk s pneumatikami, jindy jsem zase mohl zariskovat více. Celkově byla hlavně neděle z našeho pohledu znatelně lepší, o čemž svědčí i druhá etapová příčka. Na druhou stranu cítím, že máme na to, ukázat mnohem více,“ uzavřel svoje hodnocení zlínské soutěže pátý pilot klasifikace evropského seriálu a čtvrtý muž domácího pořadí.
Krátce po dojezdu do cíle se nad obzorem začala vznášet logická otázka, k jakým metám se po zlínské soutěži odrazit. Už v cíli Barumky bylo jasné, že šance na úspěch v konečné tabulce evropského seriálu se pohybuje spíše na úrovni teorie. Překvapení však na sebe nenechalo dlouho čekat a vyplavalo na povrch v den konání pražské tiskové konference Central European Rally. „Po Barumce jsme věděli, že určitě odstartujeme na poslední soutěži domácího seriálu, Invelt Rally Pačejov, která je pro našeho klíčového partnera, firmu Toyota Dolák, jednou z domácích soutěží. O dalších startech jsme usilovně jednali. Nakonec se povedlo to, o čem jsme před sezónou mluvili spíše jen v nadsázce, a především díky podpoře našich partnerů se po čtyřech letech opět postavím na start soutěže mistrovství světa. Je pro mě dvojnásobnou radostí, že se tak stane na Central European Rally, která odstartuje ve čtvrtek 17. října před pražským hradem a částečně se uskuteční na českém území. Po Barumce se pro nás bude jednat o druhý letošní vrchol sezony,“ dodává český reprezentant značky Toyota.
Tým ACCR Toyota Dolák s posádkou Filipa Mareše a Radovana Buchy, kteří reprezentují lokálním tým Toyota Gazoo Racing Czech v kategorii Rally, se však ještě před tím představí na zmíněné pačejovské rally, do které vstoupí z páté pozice průběžné tabulky šampionátu. Oblíbená západočeská soutěž startuje již o tomto víkendu.