Premiérový start v mistrovství světa má za sebou posádka Filip Mareš – Jan Hloušek. I když byla Švédská rally vinou nepříznivého počasí ohrožena, nakonec se alespoň ve zkráceném formátu odjela a Filip Mareš tak mohl ochutnat krásu této severské soutěže. Svoji světovou premiéru zakončil šestým místem v kategorii WRC3.
Ani dva týdny před samotným podnikem nebylo jasné, jestli se Švédská rally vůbec pojede. Pořadatele trápil především nedostatek sněhu a nezvykle vysoké teploty. Kompromisním řešením bylo zkrácení soutěže, která letos místy připomínala spíše finskou šotolinu. Bylo tedy jasné, že i ve zkráceném formátu bude soutěž náročná a sněhu si posádky příliš neužijí. Z pověstných „snow banks“ zůstaly jen prázdné příkopy. „Letošní slabá zima se bohužel hodně dotkla i Švédské rally a tak to s naší premiérou v mistrovství světa bylo dlouho nahnuté. Pořadatelé ale odvedli obrovský kus práce a je potřeba jim za uspořádání soutěže v tak náročných podmínkách poděkovat,“ poznamenal Filip Mareš.
Na dvou průjezdech shakedownem si Filip vyzkoušel „hřebové“ Michelinky na zmrzlé šotolině a s čerstvými poznatky odstartovat do první etapy. Nejrychlejším seveřanům sice nestačil, ale šesté místo v průběžném hodnocení WRC3 nebylo vůbec špatné: „Před samotným závodem jsme testovali severněji, kde bylo sněhu dostatek. V závodě nás pak čekal mix všeho, od rozblácené šotoliny až po led a sníh, to vše na pneumatikách s hroty. S měnící se přilnavostí se nám v úvodní etapě těžko hledal ten správný rytmus a nebyli jsme úplně spokojení. Při prvním startu na takto těžkém závodě, navíc v těchto podmínkách, jsme jistou ztrátu očekávali. Někteří zkušenější soupeři navíc nebyli příliš vzdálení,“ komentoval páteční etapu Filip Mareš.
Druhá etapa vyzněla pro českou posádku mnohem lépe. I přes vyšší teploty a tající led i sníh, dokázal Filip zrychlit a snížit časovou ztrátu na nejrychlejší seveřany k hranici jedné vteřiny na kilometr. „Výhodou bylo, že se opakovaly páteční vložky a mohli jsme tak porovnávat naše časy s prvním dnem. Přestože se podmínky proti prvním průjezdům změnily, dařilo se nám postupně zrychlovat a dostavily se nejen slibné časy, ale i lepší pocit ze samotné jízdy,“ hodnotil sobotní etapu semčický jezdec.
Harmonogram závěrečné etapy obsahoval dva průjezdy rychlostní zkouškou Likenäs, která se však nakonec odjela pouze jednou. K dalšímu zlepšení tak nebylo mnoho prostoru. Přesto obsadila posádka Mareš – Hloušek při své světové premiéře 20. příčku celkově a především šestou pozici v kategorii WRC3: „Švédsko nás i přes zkrácení harmonogramu naučilo opravdu hodně. Rozpis, jízdní styl i práce s pneumatikami. Prakticky ve všech směrech máme na čem pracovat. Byla to pro nás nejen premiéra v mistrovství světa, ale také první závod v zimních podmínkách a na pneumatikách s hřeby. Zkrátka ohromná zkušenost, za kterou děkujeme celému týmu a všem partnerům,“ nechal se v cíli slyšet Filip Mareš a na závěr dodal: „Fabia R5 EVO týmu KRESTA RACING fungovala po celou dobu opravdu bezchybně. Nebyl jediný problém a mohli jsme se tak soutředit jen sami na sebe. Nešlo také přehlédnout, kolik českých vlajek se u tratí sešlo. O tak úžasné podpoře se nám ani nesnilo a moc za ní děkujeme!“
Po mnoha letech se do mistrovství světa vrátil Roman Kresta. Tentokrát však v roli majitele svého týmu KRESTA RACING a mentora Filipa Mareše. „Připravili jsme pro Filipa tři testovací dny. První dva probíhaly na sněhu za podmínek, které jsou v tuto dobu ve Švédsku obvyklé. Podmínky třetího dne odpovídaly samotnému závodu, tedy málo sněhu a zmrzlá nebo mokrá šotolina. Místo bariér byly kolem tratí pouze stromy a příkopy. To všechno úplně změnilo charakter soutěže, protože o sněhové mantinely se dá brzdit a opírat se o ně v zatáčkách. Teď bylo nutné držet stopu, což bylo velmi nevyzpytatelné a náročné. Pro Filipa s Honzou bylo všechno nové a při nejlepší vůli se na to nedá připravit. To se prostě musí zažít, vyzkoušet a teprve potom máte objektivní feedback. V pátek jsme sice očekávali o něco lepší časy, ty ale přišly až v sobotu. Neděle pro nás neměla příliš velkou vypovídající hodnotu, protože se jela pouze jedna erzeta, a byl to docela očistec. Podmínky se měnily každým projetým vozem a odhadnout ten správný grip, tvrdost ledu a optimální stopu, to byla pro všechny opravdová výzva. Filip s Honzou nasbírali ve Švédsku důležité zkušenosti a vědí, na čem musí dál pracovat,“ zhodnotil účinkování svého svěřence Roman Kresta.