Necelé dvě stovky kilometrů na klikatých cestách, radost z vyrovnané partie s evropskou špičkou, ale také výsledek, který ani zdaleka neodpovídá předvedenému nasazení. Tak lze zhodnotit účinkování Filipa Mareše, Radovana Buchy a jejich Škody Fabie Rally2 Evo na Rally di Roma Capitale, která byla šestým dílem evropského šampionátu.
Soutěž organizovaná v italské metropoli byla pro Filipa Mareše s Radovanem Buchou druhou letošní možností, jak změřit síly se špičkou mistrovství Evropy. A jelikož se závodilo na povrchu, se kterým mají oba členové posádky nejvíce zkušeností, věřili, že vylepšení sedmého místa z šotolinového Rajdu Polského nemusí být nepřekonatelnou metou. Ještě před samotným závodem však na Filipa s Radkem čekal třináctihodinový maraton seznamovacích jízd s tratí, ale také obvyklý test funkčnosti vozu. „Testovací trať bohužel příliš neodpovídala charakteru závodu, ale pro nás je super, že jsme se mohli svézt a vyzkoušet techniku před závodem. Teploty tu šplhají k 36 stupňům, přesto je radost na těchto klikatých cestách fabii řídit,“ pochvaloval si český jezdec, který před dvěma lety vybojoval v Římě osmé místo.
Posádka, startující pod hlavičkou týmu Entry Engineering - ATT Investments, potvrdila dobrou formu čtvrtou příčkou na páteční kvalifikační rychlostní zkoušce. Studená sprcha však přišla po skončení večerního prologu v ulicích Říma. „Na dlouhém přejezdu z Říma do Fiuggi se nám střihly na sjezdu z dálnice štefty předního kola. S ohledem na velkou časovou rezervu jsme se ihned pustili do provizorních oprav a věřili jsme, že se nám podaří dostat auto do uzavřeného parkoviště. Přehodili jsme celé zavěšení, abychom následnou jízdou nepoškodili převodovku, vzadu vyndali poloosu, demontovali brzdy a kolo provizorně zafixovali přímo k náboji. Bohužel naše snažení vydrželo jen několik kilometrů a veškerý zbylý čas rychle utekl,“ popsal nejhorší momenty římského účinkování Filip. Výborný pocit z průběžné druhé příčky po městské „erzetě“ byl rázem pryč a konto nejvýše postavené české posádky zatížila nekompromisní desetiminutová penalizace.
Za dané situace nebylo lehké probudit v sobě tu správnou motivaci pro oba stěžejní dny závodu. Filip s Radkem ale zabojovali a zaměřili se na sbírání dílčích úspěchů na jednotlivých rychlostních zkouškách. Dařit se jim začalo ve druhých průjezdech sobotních testů, kdy si na nejdelším úseku dokonce připsali třetí čas. Vrchol jejich italské mise ale přinesla neděle. Prvenství na desáté a dvanácté rychlostní zkoušce vrátilo do týmového zázemí skvělou náladu. Sladkou tečku pak přineslo vítězství na Power Stage.
„Na Rally di Roma Capitale jsme toho zažili opravdu hodně. Radost i bezmoc, adrenalin i neskutečné horko, prostě vzestupy i pády. Hodně jsme se toho každopádně naučili a v neděli jsme dokázali zvítězit ve třech rychlostních zkouškách včetně Power Stage, což nás obzvláště těší. Tím spíš, že to byly erzety, které mi charakterově úplně neseděly. Stejně tak si ale vážíme i dobrého času ze sobotní královské RZ, která byla v tom horku totální masakr. Samozřejmě nás moc mrzí páteční odstoupení a penalizace. Bez ní bychom v Římě bojovali o bednu. Ale taková je rally a pro nás jsou velice důležité získané zkušenosti a progres, který jsme v Itálii předvedli. A teď už se moc těšíme na zlínskou barumku,“ uzavřel svoje ohlédnutí za uplynulým závodním víkendem Filip Mareš, který byl nakonec v Římě klasifikován jako 29. v absolutním pořadí.