Ještě před deseti lety by Filip Mareš a Radovan Bucha v okolí Freistadtu bojovali o evropské body. Od té doby tamní pořadatelé trochu ustoupili z dřívějších ambicí, ale i jako součást rakouského seriálu je kultovní Jänner Rallye velkou výzvou pro všechny domácí i zahraniční účastníky. Zvláště, když se podaří typicky lednové počasí. Pro české reprezentanty se tak jednalo o jednu z mála příležitostí, jak v silné konkurenci otestovat svoje schopnosti na zimních površích.
Jänner Rallye sice v posledních letech ztratila část svojí tradiční kilometráže, nadále se však jezdí v už trochu zapomenutém formátu „od tmy do tmy“. Pouze páteční dvojice úseků v divácké aréně Lasberg měla charakter ostré rozcvičky. Filip Mareš s Radovanem Buchou si šetřili síly na sobotu a po vyrovnané jízdě šli spát jako šestí, s minimální ztrátou na čelo závodu. Právě klidný začátek posádky stáje ACCR Entry Engineering dal zřejmě vzniknout spekulaci, podle které Filipa s Radkem zdržel defekt pneumatiky. Tato informace se však nezakládala na pravdě. „Informaci o našem defektu jsme našli i ve výsledcích, ve skutečnosti se nám ale problémy vyhnuly a těšilo nás, že budeme do náročných sobotních úseků vyrážet jako pátí. První desítka celkové klasifikace totiž oproti pátečním výsledkům startovala v opačném pořadí,“ objasnil Filip.
V sobotu už nebyl na vyčkávací taktiku prostor a čeští reprezentanti postoupili hned po kultovním Pierbachu na třetí místo. K mírnému překvapení některých odborníků za sebe postupně odsunuli celou rakouskou špičku a jediný, na koho zatím neúspěšně hledali recept, byl místní dravec Michael Lengauer. Filip s Radkem se mu dokázali v průběhu dne dotáhnout na dohled a připsali si prvenství na čtyřech „erzetách“. K sobotnímu spánku by se ukládali takřka ve shodném čase, k mírnému náskoku 12,2 sekundy však domácímu jezdci pomohla penalizace, kterou si česká dvojice připsala v závěru etapy. „Penalizace byla jednoznačně naší chybou. Na přejezdu k sedmému testu jsme věnovali hodně času kontrole a čištění kol od bláta a posledních 5 kilometrů před startem „erzety“ bylo bohužel úzkých na jedno auto. Tímto úsekem jsme se ploužili za několika piloty, kteří tolik spěchat nemuseli, a asi o 15 sekund nám naše minuta utekla. Byla to školácká chyba,“ přiznal sportovně Filip. Náladu v týmovém stanu to však nijak výrazně nepoznamenalo, neboť druhá příčka před oběma bratry Wagnerovými či Britem Ingramem měla při prvním startu na této soutěži cenu zlata. „Byl to podle očekávání brutální den s těžkými podmínkami až do samého závěru. Celkově jsme spokojení, při naší rakouské premiéře jsme měli celý den dobrou a konzistentní rychlost. V poslední sekci nás ještě potrápil drobný technický problém, ale kluci v servisu odvedli super práci a auto je ready na další den,“ dodal pilot Škody Fabia Rally2 evo.
Neděle nabídla zcela odlišnou tvář. Ohlašované sněžení se stalo realitou a jednotlivé týmy se začaly připravovat na vpravdě severské podmínky. Filip Mareš s Radkem Buchou přesně v tento vývoj doufali a během první nedělní sekce potvrdili svoje průběžné postavení. Jejich soupeř z evropského seriálu, Rakušan Simon Wagner, však na sněhovém povrchu nasadil vysoké tempo a začínalo být jasné, že udržení druhého místa rozhodně nebude zadarmo. V tuto chvíli bohužel do hry vstoupila smůla a Filipa s Radkem zdržel dvě „erzety“ před koncem technický problém. „Poškodila se brzdová hadička vedoucí od třmenu, takže jsem prošlápl brzdová pedál až na podlahu. Závadu jsme museli řešit přímo na trati RZ odpojením zadního okruhu, což nás stálo více než osm minut. Chvíli totiž trvalo, než jsme problém vůbec našli,“ upřesnil Filip.
Veškeré šance na stupně vítězů tím samozřejmě zhasly a vítězství na závěrečné Power Stage bylo jen cenou útěchy. Důležitější, než osmé místo ve freistadtském cíli, však byl dojem, který Filip s Radkem na Jänner Rallye zanechali, což výmluvně ilustruje vítězství v pěti odjetých rychlostních testech. „V neděli se jelo od rána na sněhu a ledu a poprvé jsem tak mohl zažít jízdu na malých hřebech. Poctivě jsme se učili rychlostku po rychlostce a makali jsme na tom, abychom pozici na bedně udrželi. Bohužel nás potkala technická závada a šance na dobrý výsledek byla pryč. Na přejezdu jsme poškozenou brzdovou hadičku stihli vyměnit a do poslední PowerStage jsme i na jetých pneumatikách dali velké úsilí, které jsme přetavili v nejrychlejší čas. Celkově si odvážíme hromadu zkušeností, několik vyhraných RZ a hlavně dobrý pocit z předvedeného výkonu. Byl to krásný a těžký závod. Všem fanouškům moc děkujeme za skvělou podporu. Českých vlajek bylo spoustu a atmosféra závodu byla pro nás takřka domácí,“ zakončil hodnocení svojí „rakouské mise“ Filip Mareš.