Šotolinová část letošního mistrovství Evropy v rally (ERC) napsala svoji poslední kapitolu a zastihla ve skvělé formě české reprezentanty. Pokud se v cíli lotyšské Tet Rally Liepaja zdálo, že Filipu Marešovi s Radovanem Buchou ke spokojenosti kousek schází, nedávná Royal Rally of Scandinavia jejich očekávání možná i předčila. Na soutěži, která přehoupla kontinentální seriál do druhé poloviny, předvedli skvělý výkon a v silné konkurenci vybojovali velmi cenné šesté místo.
Skandinávská rally představovala pro Filipa Mareše i pro celý tým ACCR Entry Engineering novou výzvu. Filip už sice na švédském území v minulosti závodil a z věhlasné Rally Sweden, zařazené do mistrovství světa, si v roce 2020 odvezl dvacáté místo, na únorové soutěži však panovaly zcela specifické podmínky a tehdejší poznatky byly do letního klima neaplikovatelné. Letní varianta soutěže navíc nabídla všem účastníkům, s výjimkou části PowerStage, zcela nové tratě. Na to, co přinese Skandinávská rally, tedy čekali oba členové české posádky s napětím. A s nimi i prakticky celá špička, neboť soutěž s centrem v Karlstadtu měla v letošním pojetí svoji premiéru. „Skandinávské tratě byly opravdu krásné. Velmi rychlé, přitom v porovnání s Lotyšskem užší a zatáčkovitější. Jiný byl i podklad RZ, který byl na většině míst tvrdý a posádky na čele startovního pořadí tedy nečekalo tolik „čištění“. Ani ve druhých průjezdech se nevyjížděly hluboké koleje, což byla proti předchozím šotolinám výrazná změna,“ popsal svůj dojem ze švédských tratí Filip.
Závody ve Skandinávii bývají pro našince obvykle velkou školou a při první účasti mohou málokdy pomýšlet na slušný výsledek. Snad díky poctivé přípravě a možná i s přispěním faktu, že byla Rally of Scandinavia pro většinu posádek nová, se ale tento předpoklad nyní ukázal jako lichý a posádka stáje ACCR Entry Engineering se od první etapy pohybovala v elitní desítce. Nejdelší dvacetikilometrový test soutěže Filip s Radkem dokončili v osmém nejrychlejším čase a svoje postavení v první desítce zopakovali během dne ještě pětkrát. Týmovou Škodu Fabia Rally2 evo ukládali k nočnímu spánku jako devátí v pořadí. „Dělá nám obrovskou radost, že nás sem přijela podpořit řada fanoušků z České republiky, kteří nás ženou dopředu. S naším tempem můžeme být spokojení. Reálně jsou před námi jen jezdci bojující o bednu a všechno to jsou šotolinoví specialisti. Naopak je za námi několik posádek, které papírově měly být silnější. Naše ztráta na osmou pozici není velká, takže věřím, že zítřek bude zajímavý,“ těšil se ve večerním servisu středočeský reprezentant, kterému se zásadní problémy a zdržení tentokrát vyhýbaly.
Byť se mohlo zdát, že udržet za zády takové hvězdy, jakými jsou evropský šampion Efrén Llarena či nedávný mistr WRC2 Mads Østberg, je až příliš odvážným cílem, sobotní etapa ukázala opak. Filip Mareš s Radkem Buchou jeli během druhé etapy vyrovnaně a jednotlivými časy se pohybovali mezi nejrychlejšími. Už na prvním ranním testu předstihli úřadujícího šotolinového mistra Francie Franceschiho a když se přidala zaváhání dvou severských soupeřů, rázem z toho byla šestá pozice po čtrnáctém testu. Na tomto postu se Filipovi s Radkem podařilo Skandinávskou rally dokončit, a to navzdory závěrečnému tlaku Franceschiho i Østberga. „Byl to nejlepší šotolinový závod, který jsem dosud absolvoval. Těžko jsme si mohli přát v téhle konkurenci a na takhle těžkém závodě lepší výsledek. Dali jsme do toho opravdu všechno a největší radost máme z toho, že jsme potvrdili náš další progres a vysoké tempo jsme dokázali držet po celý závod i v porovnání s posádkami z mistrovství světa,“ radoval se v cíli Filip, který se dokázal vměstnat do rozdílu jedné sekundy na kilometr od vítězného Olivera Solberga.
Body ze švédské soutěže výrazně vylepšily aktuální postavení Filipa Mareše a Radka Buchy v tabulce evropského seriálu. Zisk patnácti bodů za šestou pozici je posunul na průběžné dvanácté místo s nevelkou ztrátou na elitní desítku. Úspěch ze skandinávské půdy evidentně přichází ve správnou chvíli – na řadě jsou totiž Filipovy oblíbené asfaltové soutěže, kde již v minulosti prokázal svoji konkurenceschopnost. První z nich, Rally di Roma Capitale, přijde na řadu již příští týden.