Po sérii soutěží na nezpevněném povrchu dostal evropský šampionát nový náboj návratem na asfalt. Italská Rally di Roma Capitale se konala na domácí půdě celé řady asfaltových specialistů, a tak bylo zřejmé, že evropské body budou opět viset hodně vysoko. Na svůj „mateřský“ povrch, na kterém mají nejvíce odjeto, se těšili i Filip Mareš s Radovanem Buchou, jejichž přáním bylo navázat na nedávný úspěch z Rally of Scandinavia.
Pokud bychom hledali zahraniční soutěž ERC, na které má Filip Mareš dosud nejlepší bilanci, horkým kandidátem by byla právě Rally di Roma. Poprvé zde startoval již v roce 2017, kdy s Peugeotem 208 R2 opanoval kategorii vozů s pohonem přední nápravy, a neméně úspěšné byly i jeho následné dva starty s fabií (nejlépe páté místo absolutně v roce 2019). Zřejmě nejvíce emocí však v obou členech posádky vyvolala loňská účast, která přinesla euforii ze tří nejrychlejších časů, ale i velké zklamání z nešťastného pátečního odstoupení. Předvedená rychlost a dosažené časy každopádně Filipa s Radkem nabádaly k optimismu. "Na návrat na asfalt se moc těšíme. Tratě jsou velmi podobné loňským, i když se najdou i nové úseky a jedna rychlostka je dokonce nová úplně. Snad do závodu vykročíme pravou nohou a vyhne se nám loňská smůla, kdy se nám na přejezdu po úvodním superspeciálce střihly štefty," doufal Filip, který do šestého dílu evropského šampionátu vstupoval z dvanácté pozice tabulky.
Letošní římská rally začala pro reprezentanty týmu ACCR Entry Engineering o poznání lépe než loni. Do úvodní divácké "erzety" před historickým Koloseem sice po neplánovaném přerušení startovali až za tmy, čistá jízda jim však přinesla solidní jedenácté místo s minimální ztrátou na čelo závodu. Ve velmi dobrém světle se prezentovali i na členitých úsecích v horách, které byly páteří sobotní etapy. Po opatrnějším začátku se pevně usadili v první desítce a od čtvrtého testu pravidelně klepali na bránu první pětky. Jeden třetí, dva čtvrté časy (mimo jiné i ve druhém průjezdu královského 32kilometrového testu) a jeden pátý čas, to byly v dané konkurenci výtečné počiny a v celkovém součtu znamenaly po první etapě čtvrté místo. „Závodit s Italy a se špičkou evropského šampionátu znamená jet po celou dobu s vysokým nasazením. Na první ranní „erzetě“ jsem si nechal jen malou rezervičku a hned jsme vypadli z první desítky, takže na Evropě se vyčkávací styl opravdu nedá aplikovat. Mám radost z toho, že od 3. RZ jsme se zlepšovali a nakonec jsme se posunuli na čtvrté místo, které ale bude v neděli hodně těžké udržet, protože za námi jsou v několika sekundách Hayden Paddon a hladoví Italové. Já ale můžu slíbit, že do toho dáme naše maximum,“ netajil se bojovnou náladou Filip, který na sobotních rychlostních zkouškách nestačil jen na trojlístek Crugnola, Basso a Bonato.
V neděli čekal na posádky jiný charakter tratě. Typicky italské cestičky na kvalitním asfaltu vystřídaly „erzety“ na klouzavějším povrchu a začalo se i mnohem více „katovat“, což s sebou neslo nebezpečí defektu. Právě průrazy pneumatik nakonec ve vývoji výsledků sehrály zásadní roli a ovlivnily i účinkování českých reprezentantů. První varování přišlo na desátém testu, který dojížděli Filip s Radkem po prázdné pneumatice. „Upřímně nevím, co se stalo a kde jsme k němu přišli,“ podivoval se nad defektem Filip. O žádnou katastrofu se naštěstí nejednalo, neboť navzdory pádu na sedmé místo zůstávaly odstupy mezi čtvrtou a sedmou pozicí nadále kontaktní. V tu chvíli zbývala už jen poslední sekce. Jelikož úvodní i závěrečná „erzeta“ měřily méně než sedm kilometrů, klíčovou roli měl sehrát prostřední test s délkou více než čtyřikrát vyšší (29,08 km). A také sehrál, ovšem v trochu nečekané podobě. Poté, co do něj vyrazila špička, začínal se povážlivě zvyšovat počet vozů, které musely zpomalit či zastavit s defektem pneumatiky. Do této sestavy bohužel patřili i Filip Mareš s Radkem Buchou. Výměna kola přímo na trati dvanácté „erzety“ znamenala pád na hranici první desítky a ani skvělý čtvrtý čas na závěrečné PowerStage na tom nedokázal nic zásadního změnit. Středočeská posádka, vodící po trati vůz Škoda Fabia Rally2 evo, italskou soutěž dokončila jako desátá absolutně a devátá v hodnocení ERC. „Umístit se v takové konkurenci do desátého místa má rozhodně svou hodnotu. Teď ale převládají smíšené pocity, protože jsme měli tempo na TOP5 a místo toho si z Říma odvážíme desátou příčku. Ale i to k rally patří a musíme si z toho odnést pro příště ponaučení. Tak jako tak jsme si od začátku do konce užívali krásné souboje a nevypustili jsme ani metr. Byl to další skvělý evropský závod a my se už nemůžeme dočkat Barumky,“ uzavřel svoje hodnocení 31letý pilot.
Bojovný výkon Filipa, Radka a vůbec celého týmu ACCR Entry Engineering je tou nejlepší pozvánkou na jeden z vrcholů české motoristické sezony Barum Czech Rally Zlín, která se uskuteční v termínu 18. – 20. srpna. Domácí reprezentanti budou do dalších bojů o evropské body vstupovat z osmého místa průběžné tabulky ERC. Svůj předzávodní program ale Filip s Radkem zahájí už příští úterý 15. srpna na Kroměřížském výstavišti, a to na tiskové konferenci k akci nazvané POCTA VOZŮM ŠKODA. „S radostí jsme s Radkem přijali pozvání na tuto krásnou výstavu a věříme, že se mezi těmi krásnými exponáty, ani naše soutěžní Fabia neztratí. Pro nedočkavé fanoušky rally je to myslím ideální příležitost, jak si zkrátit čekání na vrchol soutěžácké sezóny a přitom vidět unikátní škodovky z historie i současnosti. S Radkem budeme na místě od 11h a těšíme se na setkání i s našimi fanoušky.“