Účast na Rally Bohemia s sebou vždy přináší něco speciálního. Ačkoliv se jednalo o můj třetí start na domácí soutěži, stejně jako v předchozích letech jsem se neubránil určité nervozitě. To ale k domácím závodům asi prostě patří. U tratí Rally Bohemia jsem vyrůstal a vůbec poprvé přišel s tímto sportem do kontaktu. To mi ale bylo sotva 5 let. Vzpomínám si, jak jsem v roce 1999 seděl u rádia a byl smutný z informace, že tovární jezdec Armin Schwarz s Octavii WRC na RZ do Březovic už nedorazí. V roce 2004, jsem zase stál ve známém vracáku ve sjezdu do Vince. Byla to poslední RZ toho ročníku a já jen těžce nesl defekt Romana Kresty, který tím přišel o jasné vítězství. O několik let později mám tu čest sedět vedle něj na oficiální autogramiádě, která 44. ročníku Rally Bohemia předcházela. Krásný to pocit, obzvlášť, když dalšími účastníky byli jezdecké ikony jako Jan Kopecký, Štěpán Vojtěch, či Václav Pech. Nálada v týmu po takové akci byla pochopitelně skvělá a nezbývalo než si podporu domácího prostředí maximálně užívat a těšit se na samotný start. Dobré atmosféře vyrazně přispíval i fakt, že se nám podařilo v předchozích dvou startech v MČR zvítězit a metou tak nemohlo být nic jiného, než pokus o další vítězství.
Základní kámen k budoucímu výsledku jsme chtěli položit už na středečním předsoutěžním testu. Podruhé v sezóně jsme měli možnost sdílet velmi hodnotný úsek se Škodou Motorsport, účelnosti testu navíc napomáhalo proměnlivé počasí. Už na společném testu před Českým Krumlovem jsem vnímal, jak velký přínos to pro mě může mít. Skutečnost, že se podařilo test zajistit znovu, mě tedy pochopitelně velmi těšila. Připravené varianty nastavení jsme ale tentokrát bohužel odzkoušet nestihli, na testu nás totiž přibrzdil drobný technický problém. Místo dobrého pocitu, jsme si tak z testu odvezli starost. Ani to nám ale náladu před startem nezkazilo a do začátku Rally Bohemia byl vůz týmu Gekon racing zpět ve 100% kondici.
Závod samotný byl po Hustopečích další pneumatikovou loterii. Těsně před startem se v Mladé Boleslavi přehnala silná přeháňka a volba pneumatik nebyla vzhledem k rozloze jednotlivých RZ ničím snadným. První přehazování kol jsme si tak odbyli ještě na přejezdu k úvodní RZ v ulicích Mladé Boleslavi, k dispozici jsme ale bohužel měli jen různé varianty nejměkčích pneu. První RZ byla ale nakonec suchá, stejně jako úvodní průjezd Chloudovem. Dobře obuto jsme naopak měli na nejdelší RZ Zlatá, kde se nám za občasného deště podařilo konkurentům odskočit na rozdíl téměř 20 vteřin. Volbu pneumatik pro druhé průjezdy si pohlídali také naši soupeři, kteří nás nenechávali vydechnout ani na přejezdech. Zejména Simon Wagner s Geraldem Winterem si nás pečlivě hlídali a odlišná volba pneumatik byla v ten moment téměř nemožná. Jakmile jsme přistoupili k výměně, soupeř reagoval také. O to větší byla naše radost z přesvědčivého vítězství i ve druhém průjezdu nejdelší RZ. Jízdu jsme si navíc náramně užívali, auto fungovalo skvěle a jak jsem říkal i bezprostředně po dojetí RZ, takto rychle jsem v proměnlivých podmínkách s Peugeotem ještě nejeli. Na rozdíl od mnoha našich soupeřů jsme se na této zkoušce, po zkušenostech z loňska, vyvarovali i problémům s brzdami a také díky tomu jsme po první etapě disponovali náskokem bezmála 25 vteřin.
Druhý den začínal těžkým Radostínem a vzhledem k jeho délce bylo jasné, že bude míchat kartami. Od rána jsme proto chtěli navázat na naše tempo ze závěru sobotní etapy. Očekávali jsme, že trať po nočních deštích nestihne zcela vyschnout, proto jsme se nakonec rozhodli pro bezpečnou volbu měkčích pneu. To jsme ocenili zejména v závěrečném kluzkém sjezdu první nedělní RZ. Naším nejbližším soupeřům Simonu Wagnerovi s Geraldem Winterem jsme odskočili o dalších pět vteřin, náskok na ostatní posádky byl ještě větší. Třeba Karlovi Kupcovi s Ondrou Krajčou jsme zde nadělili takřka půl minuty. Bez větších problémů jsme absolvovali také zbytek sekce a náskok na naše nejbližší soupeře postupně navyšovali. Hlídali jsme si samozřejmě také etapové hodnocení. Až po našem vítězství při druhém průjezdu Radostínem, jsme se z online výsledků dozvěděli o přidělování časů soupeřům startujícím za námi, z důvodu havárie Dana Landy, na první nedělní RZ. Rázem jsme tedy v hodnocení etapy přišli o velkou část náskoku a do cíle zbývaly poslední dvě RZ. Tratě mezitím zcela oschly, my jsme ale už před tím, v domnění velkého náskoku i v hodnocení druhé etapy, zvolili do poslední sekce bezpečnou variantu obutí. To se nakonec ukázalo jako zásadní a k vítězství v oddělením hodnocení druhého dne nám chyběly necelé 4 vteřiny na Karla Kupce s Ondrou Krajčou. Rally ale i takovéhle situace přináší a radost z celkového vítězství mezi dvoukolkami v naší domácí Rally Bohemia nám to rozhodně nezkazilo. K prvenstvím z Českého Krumlova a Hustopečí jsme tak přidali i to z Mladé Boleslavi. Díky tomu jsme upevnili naše postavení v průběžném bodování, kde nyní vedeme mezi dvoukolkami, ve třídě 6 i v Peugeot Total Rally Cupu. Zásadní zprávou ale je, že se nám díky plnému bodovému zisku podařilo s předstihem obhájit titul Juniorského mistra ČR v rally!
Na závěr jsem si nechal pár vět na téma špionů. Ti hráli i na Bohemii důležitou roli a jejich úloha nebyla ani trochu snadná. Podmínky se měnily velmi rychle a to, co v čase jejich průjezdu rychlostní zkouškou bylo mokré, často bylo do našeho startu suché a naopak. Důležitou roli ve volbě pneu tak hráli tentokrát i radarové předpovědi, štěstí a schopnost posádky rychle reagovat na případnou změnu počasí výměnou pneu na přejezdu. To se nám ve většině případech díky kvalitním informacím naštěstí dařilo. Poděkování proto patří Kaldovi, Newmikovi a tentokrát také legendě české rally, panu Josefu Vosmíkovi. Právě s ním se Kalda o úlohu špiona podělil. Pánové děkuji, Vaše práce pro nás měla obrovský přínos. Však také od začátku pro Bohemii platilo "heslo Vosmík"!
Ahoj v Pačejově a posléze v Polsku! 🙂